Läsarfråga; Plusgymnasiet

emma om Pressure on my shoulders.:  09 Februari, 20:21
skulle inte du kunna berätta lite mer om vilket program/inriktning du går och vad ni får göra osv? läste att du utbildar dig till stylist men visste inte att det fanns en spec inrektning på just det. vore iaf snällt om du berättade lite, är nämligen också sugen på just stylistyrket! kram

Hej Emma!

Jovisst kan jag väl göra det! Det är ju dags för alla 9:or där ute att söka till gymnasiet nu och jag kommer själv ihåg hur höga krav jag hade på mig själv att välja rätt! Nu idag kan jag ju säga att det är mer än rätt! Jag älskar skolan nu för tiden!
Jag går på Plusgymnasiet i Örebro på HV Styling linjen. Jag har gått här sen i höstas så jag har inte hunnit så långt i utbildningen än men jag har endå hunnit lära mig riktigt mycket!
Förutom hantverksteknik (styling alltså) så har vi ju också vanliga ämnen som matte, idrott, svenska, naturkunskap, datakunskap osv..
Vi går i skolan 23 timmar i veckan varav ca 8,7 av dom är nere i salongen som vi har på skolan! ca 1/3 med andra ord.
Vi har hela tiden en massa roliga projekt igång som egna modevisningar, make up tävling, chans att bli diplomerade hårförlängare, samarbeten med olika mässor och en massa roligt! Vi är alltså redan ute och jobbar in the real world vilket är bra för på så vis blir vi väl förberedda för att börja jobba ute i mode/handels-branschen!
Nu i mars ska vi redan börja ta emot kunder i salongen så man kan säga att om 2 år när vi har pluggat klart så kommer det att vara som att vi redan har jobbat i några år vilket känns superskönt!
Alla elever på skolan får en Mac-dator som man faktiskt får behålla efter 3:an om man går ut med godkänt i alla ämnen!
Det delas även ut 3 st stipendier på skolan på årets avslutning i tre olika kategorier (gör ett eget litet inlägg om det sen).
Plusgymnasiet öppnade ju här i Örebro i höstas så vi som går här nu är dom första eleverna som går på skolan, så jag kan inte lova på heder och samvete att allt kommer bli precis så som vi fick ha det dom kommande åren (tänker på datorerna, stipendierna, chansen till att bli hårförlängardiplomat..) men att nya elever kommer jobba i salongen och jobba i projektarbete som vi gör nu är ju självklart!
Mijön på skolan är bäst! Det finns soffor och bord eller man kanske kan kalla det "myshörnor" på skolan där vi elever kan sitta och plugga tillsammans och kanske ta en kaffe/godis från våra automater. Våra kaffe- och godisautomater på skolan är verkligen omtyckta!
Lärarna och övriga som jobbar på skolan är helt underbara, med tanke på att skolan är såpass liten så får alla en helt annan relation till varandra än om det vore en stor skola vilket känns toppen! Mobbning existerar inte på skolan vad jag vet utan alla har en vänlig inställning mot varandra (både elever och lärare).

Nu har vi precis läst klart A-kursen i hantverksteknik och vi kan redan supermycket! Vi kommer att läsa ända till hantverksteknik F!
Hittills kan vi/har vi..
(Hantverksteknik A)
  • kännedom om god arbetsmiljö och att jobba ergonomiskt
  • kännedom om materialvård och hygienens betydelse
  • utföra en semi - permanent ögonfransböjning
  • redogöra för hur linjer, mönster och färgers ljushetsläge kan påverka kroppens utseende
  • kännedom om de olika färgkaraktärerna från färganalys
  • grundläggande kunskaper i färglära som bygger på Ittens färgkrets och NCS-systemet
  • utföra grundläggande arbeten inom hårstyling såsom schamponering, huvudmassage, benor, föning, toupering med med tillhörande finish av hår på modell
  • kunskap (och kan redogöra i ett prov) om hårstråets byggnad och analysera hårs kondition
  • kännedom om de olika ansiktsformerna och hur make up kan förändra dess utséende
  • kunskap om hur man utför en enkel make up (vardags make up) på modell
  • forma och färga ögonbryn/fransar utifrån en modells förutsättningar
  • utföra en ansiktrengöring
  • kunskap (och kan redogöra i ett prov) om huden som organ och dess funktion
Lite bilder från skolan, (klicka på bilderna för att förstora dom!)



Jag hittade inga fler bilder nu men häng med i bloggen så kommer det bilder titt som tätt!

Hoppas du blir nöjd med ditt val! Och jag kan starkt rekomendera Plusgymnasiet :)


Kommentarer
Postat av: emma

åh tack så jättemycket, det här verkar ju toppen! plusgymnasiet finns ju här i norrköping, kan inte bli mycket bättre. tack igen! :D

2010-02-12 @ 16:10:52
URL: http://eljungberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0